Всесвітній день боротьби з булінгом ( День рожевої сорочки ).

2 травня відзначають День боротьби з булінгом. Це ще одна подія у низці
антибулінгових заходів протягом року у світі.
Булінг – це цькування, реальна біда, з якою стикаються школярі та підлітки у
колективі. Це ситуація, за якої дитині-жертві навмисно роблять боляче, знущаються,
морально нівечать.
День боротьби з булінгом був започаткований у Канаді Девідом Шепердом та
Тревісом Прайсом у 2007 році. Вони принесли до школи рожеві сорочки та
запропонували однокласникам їх одягти. Це було зроблено через те, що діти
зацькували свого товариша за те, що підліток прийшов до школи у рожевій сорочці.
Тепер цей одяг став символом свята. Пізніше День боротьби з булінгом офіційно
запровадила ООН.
На честь цієї події 2 травня учасники заходів вдягають рожевий одяг,
проводять акції, щоб привернути увагу світового суспільства до існуючої проблеми
та разом знайти шляхи її вирішення. На допомогу дітям, що страждають від
цькування однолітків, приходять професійні психологи та громадські організації.
Булінг особливо поширений в школах і університетах. Цькування організовує
один лідер, іноді зі спільниками, а більшість стають свідками. Жертва виявляється не
в змозі захистити себе від нападок, таким чином, цькування відрізняється від
конфлікту, де сили сторін приблизно рівні.
За даними різних досліджень, майже кожен третій учень в Україні так чи
інакше зазнав булінгу в школі, потерпав від принижень і глузувань.
Булінг – це насильство:
– фізичне ( штовхання, підніжки, бійки, стусани, нанесення тілесних
пошкоджень );
– психологічне ( принизливі погляди, жести, поширення образливих чуток,
погрози, жарти, шантаж );
– економічне ( крадіжки, пошкодження одягу та інших речей, вимагання
грошей );
– сексуальне ( принизливі погляди, образливі рухи тіла, зйомки у
переодягальнях, сексуальні погрози );
– кібербулінг ( приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету,
інших електронних пристроїв ).
Зазвичай об’єктом знущань вибирають тих, у кого є дещо відмінне від
однолітків.
Найчастіше жертвами булінгу стають діти, які мають:

– фізичні вади – носять окуляри, погано чують, мають порушення опорно-
рухового апарату, фізично слабкі;

– особливості поведінки – замкнуті чи імпульсивні, невпевнені, тривожні;
– особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, відстовбурчені вуха,
надмірну худорлявість чи повноту;
– недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають жодного близького
друга;
– деякі захворювання: заїкання, дислалія ( порушення мовлення ), дисграфія (
порушення письма ), дислексія ( порушення читання );
– знижений рівень інтелекту, труднощі у навчанні;
– високий інтелект, обдарованість;
– слабо розвинені гігієнічні навички ( неохайні, носять брудні речі, мають
неприємний запах).
Жертви булінгу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором,
страх, розпач і злість. Булінг вкрай негативо впливає на соціалізацію жертви,
спричиняючи:
– неадекватне сприймання себе – занижену самооцінку, комплекс
неповноцінності, беззахисність;
– негативне сприймання однолітків – відсторонення від спілкування,
самотність, часті прогули у школі;
– девіантну, тютюнової чи наркотичної залежності.
Відвертість і підтримка від близьких, спільноти та відповідних організацій є
важливими для допомоги постраждалим в подоланні наслідків булінгу та
запобігання йому в майбутньому.
Дана інформація взята з фонду нашої бібліотеки, яка нараховує понад 100000
книг, де можна отримати відповіді на медичні вузькогалузеві запитання.
Список рекомендованої літератури:

1. Вплив булінгу на стан здоров’я дітей та подолання його наслідків в умовах
воєнного стану // Український журнал перинатологія і педіатрія. – 2023. –
No3. – С.117-124
2. Вплив стресових ситуацій у сім’ї на формування поведінки підлітка //
Актуальні питання педіатрії, акушерства та гінекології. – 2020. – No2. – С.21-
29
3. Денисова М.Ф. Підліткова агресія як наслідок нераціональногот харчування
/ М.Ф. Денисова // Перинатологія та педіатрія. – 2019. – No1. – С.79-84
4. Мозговая Г.П. Кибербуллинг как девиантная форма поведения подростков –
представителей молодежных субкультур / Г.П. Мозговая // Педиатрия. Восточная
Европа. – 2022. – No1. – С.136-144

5. Остапів І.Л. Вплив емоційних та поведінкових розладів на якість життя
дитини / І.Л. Остапів // Медсестринство. – 2024. – No1. – С.175-178
6. Черненко В. Стратегії запобігання мобінгу на робочому місці / В. Черненко //
Практика упр. мед. закладом. – 2024. – No4. – С.33-37